Sök Sök
Meny Meny

Logga in

Lärarens verktygslåda

Välkommen till en ny föreläsning med Stefan Hertz. Att skapa pedagogiska verktygslådor - både hos sig själv och eleverna.

Med den här föreläsningen vill Stefan Hertz ge en verktygslåda som varje lärare kan ha som en
grund- och utvecklingslåda i sitt arbete.

I föreläsningen går han back to basic och börjar med grunderna i hur hjärnan fungerar och övergår sedan i hur man kan lägga upp sin  undervisning utifrån denna förståelse.

Med en konkret beskrivning och igenkännbara exempel ger Stefan
åhörarna möjlighet att hitta nya tankar och befästa kunskaper för att utveckla sin undervisning. Stefan tar sin utgångspunkt för föreläsningen i sin bok Vänd på tanken - Framgångsrik undervisning i klassrummet som han skrivit tillsammans med Lotta Karlsson (Fröken Flipp).


Föreläsningen tar upp:

  • Vad du behöver veta hjärnan. Hur den tar in och bearbetar information och hur du kan använda det för att utveckla lärande
  • Olika sätt att organisera klassrummet och dess effekter för olika
    undervisningsstrategier
  • För och nackdelar med olika undervisningsstrategier och modeller och hur du skapar din verktygslåda utifrån valda pusselbitar.
  • Fördelar med att växla mellan individ, grupp och helklassundervisning
  • Hur man bygger upp en verktygslåda för elever
  • Hur man kan leda lärprocessen i klassrummet


Föreläsningen passar alla lärare, från förskoleklass till gymnasiet. Stefan Hertz är utbildad lärare i So-ämnena för år 4-9 och efterfrågad föreläsare med bland annat föreläsningen "Att handskas med besvärliga klasser och grupper" och "Ledarskap i klassrummet".
Under föreläsningen får du tips på modeller till en varierad och strukturerad undervisning som hjälper eleverna att nå målen.

Planerade tillfällen

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Vänligen verifiera att du inte är en robot

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Maria Westin Nilsson

Sidan senast uppdaterad: 2017-05-22 15.01

Ansvarig redaktör för sidan: Peter Käll