Sök Sök
Meny Meny

Logga in

- Anpassa textstorlek +

Forskning kring din yrkesroll

Vi stödjer oss på mängder av forskningsresultat när vi säger att duktiga, välutbildade lärare är det absolut viktigaste för att skapa en skola av högsta kvalitet.
Alla lärare måste ha tid och möjlighet att ta del av, och tillämpa, aktuell forskning i det egna arbetet.

Det behövs också betydligt fler lektorer som ska ta ett särskilt ansvar för att sprida, och bidra till tillämpningen av, relevant forskning.

Mer och relevant forskning


För att forskningen ska komma skolorna, lärarna och eleverna till största möjliga nytta krävs det forskningsområden med relevans för skolvardagen. Det krävs en bättre balans mellan resurser till utbildning och forskning i lärarutbildningen.

I skollagen behöver det uttalas ett ansvar för huvudmännen att avsätta resurser till forskning och utveckling på skolområdet.

Det måste också inrättas ämnesdidaktiska centra som ges ansvar för att utveckla och samordna forskning i varje skolämne. Dessa ska finansieras med riktade statliga forskningsmedel.

Rapportera fel på sidan





Tipsa en vän om artikeln

Du vill spara följande sida som genväg

Ansvarig för sidan: Anna Jändel Holst

Sidan senast uppdaterad: 2017-05-18 14.59