Logga in

- Anpassa textstorlek +

Vanliga frågor

På en skola finns tre lärare i engelska. En av lärarna har nyligen sagts upp på grund av arbetsbrist. Antalet undervisningsgrupper har inte förändrats. Arbetslaget får nu i uppgift att fördela undervisningen i engelska på de kvarvarande lärarna. Hur kan situationen hanteras?

Frågan måste lösas organisatoriskt. Ett antagande man kan göra är att uppsägning på grund av arbetsbrist har förberetts lång tid i förväg och att det då gjorts konsekvensanalys av arbetsmiljön för de kvarvarande som ska jobba i den nya och mindre organisationen. Finns det i analysen av kvarvarande organisation ett utrymme för att fördela undervisningen i engelska utan att det medför risk för ohälsa, beslutar rektor detta. Att involvera arbetslaget i arbetet om hur lösningen ska se ut är bra som råd och stöd. Det är dock rektor som fattar beslut om organisation, verksamhet, prioriteringar och arbetsmiljö.

Hittar du inte frågan du söker? Skicka in din egen fråga ›
Visa frågor inom kategori: